Inovativní metody do výuky
Chcete vyzkoušet alternativu ke klasické frontální výuce? Na semináři si ukážeme základní přehled a charakteristiky inovativních metod ve výuce, které jsou alternativou k tradiční, na školách stále ještě obvyklejší frontální výuce. Ukážeme si i možnosti, jak metody zařazovat do výuky. Zažijeme si metody pro práci ve skupinách - tvorba podcastu, vyber tvrzení. Kritické myšlení budeme posilovat při myšlenkové mapě, podvojném deníku a práci s klíčovými slovy. Možnost pro zapojení všech žáků si ukážeme při různých typech brainstormingu. Pro výuku mimo třídu využijeme koncept převrácené třídy. Pro rozhýbání třídy využijeme chodící kufr. Seminář vám pomůže s prvnímu kroky a ukáže vám, že tyto metody nemusí být náročné na přípravu. Vše si vyzkoušíme a budeme společně hledat výhody a nevýhody, možná rizika a jejich prevence. Seminář je určen pro učitele I., II. a III. stupně.
Kooperativní a párové metody učení
Chcete zkusit ve svých hodinách využívat párové učení (dva žáci pracují spolu) a kooperativní učení (čtyři žáci pracují spolu)? Styl výuky, kdy se žáci učí od svých spolužáků. Na semináři se dozvíte, jak dělit žáky do skupin, jaké role ve skupině zefektivní práci a jak chytře nastavovat kritéria. Dozvíte se nejen, jak žáky motivovat k dokončení práce, ale také jak práci hodnotit a oceňovat rozvíjené dovednosti. To vše si zažijete na semináři, který probíhá formou ukázkových aktivit pro žáky ve dvojicích - bingo, domino, poloviční křížovka, QR kódy, stavební kameny, az kvíz nebo aktivity v týmech po čtyřech - čtverce spolupráce, přebíječka, zástupná písmena, skládankové učení, proběhni se a SOLE. Můžete se těšit na vhled do tématu, náměty na digitální nástroje a příklady z praxe. Seminář je určen pro učitele 1.stupně, 2.stupně i 3.stupně.
Práce v heterogenní třídě/Metody aktivního učení
Seminář ukazuje jednoduchou koncepci vyučovací hodiny na principu evokace, uvědomění a reflexe. Tato pro učitele jednoduše organizovatelná vyučovací hodina pomáhá učiteli při práci v heterogenních třídách. Seminář je určen pro všechny učitele, kteří se chtějí zlepšit v dovednosti jak pomocí metod aktivního učení (koncepce hodiny Evokace - Uvědomění - Reflexe) podporovat efektivní učení, možnost zapojení všech žáků ve třídě a dobrou atmosféru ve třídě. Na semináři si ujasníme, co je to aktivní učení a jaké jsou faktory podporují aktivní učení. Ukážeme a vyzkoušíme si vybrané aktivity, které jsou na zásadách aktivního učení založeny a přitom skupinu i stmelují.
Zažijeme si - životabáseň, pětilístek, VCHD, QAR, vennovy diagramy, t-graf, rybí kost, kostka, abeceda, sněhová koule, diamant, kolečko. Ze semináře si odnášíte materiály a metody, které můžete hned zítra využít ve své výuce.
Seminář je určen pro učitele I., II. a III. stupně.
Využití počítače/tabletu/telefonu ve výuce
Zajímají Vás možnosti využití technologií ve výuce? Na semináři se seznámíte s pár tipy na ovládání operačního systému windows. Vyzkoušíme si bezplatné webové stránky pro tvorbu materiálů do výuky - osmisměrky, přeskládávačky, křížovky, trimina, dobble. Ukážeme si pomocníky do vyučovací hodiny - losovátko, turnajový pavouk, organizér do třídy. Představím vám možnosti sdílení souborů - OneDrive, Disk Google. Ukážeme si, možnosti jak využít umělou inteligenci pro potřebu učitele. Pro zapojení telefonu a tabletu využijeme Quizziz a Wordwall. Vytvoříme si plakát v Canvě a vyzkoušíme i instalaci programu Tarzia. Cílem semináře je představit počítač/notebook/telefon/tablet jako pomocníka učitele při vyučovací hodině. Seminář je určen pro začátečníky v užívání technologií. Doporučujeme vzít si s sebou notebook, aby jste si vše mohli ihned vyzkoušet. Seminář je pro učitele I., II. i III. stupně.
Aktivity do hodin matematiky
Vyzkoušíme si aktivity do vyučovací hodiny matematiky, které budou bavit Vás i Vaše žáky. Podíváme se na online nástroje, které nám pomohou s přípravou hodiny a mohou je využívat i žáci. Předám vám online zdroje, které se mi osvědčily při výuce. Ze semináře si odnesete zásobník ověřených aktivit, ze kterého budete moci čerpat v průběhu školního roku a zatraktivnit své hodiny matematiky. Seznámíme se s aktivitami pro jednotlivce - zasloužené jméno, kostky, jednička, karty s čísly, desítka, největší součet, matematico, postav věž, číselná pyramida, metr, šablony, hádanka, ano x ne, kolotoč, telefonní číslo, já mám - kdo má, vyřeš a prohoď, sirky. Zažijeme si i aktivity pro dvojice - souboj sedláků, hidoku, boj o území, piškvorky, valící se kostka. Určeno pro učitele matematiky I. a II. a III. stupně.
Dalších 30 aktivit do hodin matematiky
Připravil jsem pro vás 30 aktivit, se kterými můžete oživit svoji hodinu matematiky. Aktivity jsou časově málo náročné, jednoduché pro žáky a jednoduché na přípravu. Aktivity rozvíjí jak matematické myšlení, základní počty, modelování, představivost, tak i kompetence.
Zažijeme si aktivity pro jednotlivce - vymysli příklad, početní křížovka, magické čtverce,… Spolupráci posílíme při aktivitách ve dvojicích - souřadnice, dojdi k nule, hádej číslo, neděl, nepřekroč 30ku, piškvorky ,… Komunikaci budeme posilovat při aktivitách do vícečlenných týmů - člověče nezlob se, umísti své kostky, vyškrtni číslo, modulo, … Ze semináře si odnesete aktivity, které budete moci již zítra využít v hodině matematiky.
Seminář je určen pro učitele I. stupně ZŠ, učitele matematiky II. stupně ZŠ a učitele matematiky na SOŠ a SOU.
Párové a kooperativní učení v matematice
Chcete zkusit ve svých hodinách matematiky využívat párové učení (dva žáci pracují spolu) a kooperativní učení (čtyři žáci pracují spolu)? Styl výuky, kdy se žáci učí od svých spolužáků. A potřebujete pomoci s prvními kroky a inspirací? Na semináři se dozvíte, jak dělit žáky do skupin, jaké role lze ve skupině přidělovat a vyzkoušíte si hlavní výukové metody spjaté s párovým a kooperativním učením. Dozvíte se, jak nastavovat kritéria, jak posuzovat jejich splnění a jak posilovat rozvoj vybraných jemných dovedností. To vše si zažijete semináři, který probíhá formou modelových aktivit pro dvojice nebo týmy. Ze semináře si odnesete zásobník forem výuky, ze kterého budete moci dlouhodobě čerpat v hodinách matematiky.
Vyzkoušíme si práci ve dvojicích - číslo dne, dominosa, stany, binairo, nonograms, kakuros…
Zažijeme práci v týmech při - triminu, křížovce naopak, zástupných písmenech, skládankovém učení i při práci s telefonem.
Seminář je určen pro učitele matematiky I., II. a III. stupně.
Využití počítače/telefonu/tabletu v hodinách matematiky
Zajímají Vás možnosti využití počítače v matematice? Jak využít počítač, aby pomohl s přípravou vyučovací hodiny a materiálů do hodiny? Rozšiřte si obzor na poli využití bezplatných webových stránek a programů a přijďte se inspirovat, jak lze začít. Notebook a počítač vám bude představen jako váš pomocník při hodinách matematiky. Seminář je určen pro úplné začátečníky v používání počítače a notebooku. Doporučujeme vzít si s sebou notebook, aby jste si vše mohli ihned vyzkoušet.
Ukážeme si nástroje pro tvorbu materiálů - přeskládávačky, pracovní listy do matematiky, QR kódy, vyškrtávačky, generátory příkladů, šifrátor. Vyzkoušíme si nástroje pro organizaci třídy - organizér třídy, turnajový pavouk, vizualizace na tabuli, rýsování. Zkusíme nainstalovat užitečné programy - tarsia a openboard. A zahrajeme si hry pro rozvoj matematické gramotnosti, které by mohli hráti žáci - miny, shikaku, potrubí… Seminář je určen pro učitele matematiky I., II. a III. stupně. Seminář je určen pro začátečníky v užívání technologií.
Slovní úlohy, hlavolamy a hry v hodinách matematiky
Obsahem semináře je získání inspirace, zdrojů a tipů do hodiny matematiky na téma hlavolamy, slovní úlohy a hry. Ukážeme si také proč je dobré dělat chyby v hodinách matematiky a jak je ve výuce použít. Vyzkoušíme si, jak lze pracovat se zadáním tak, aby žáky bavilo a budovalo v nich kritické a kreativní myšlení. Vyřešíme několik mechanických hlavolamů - soma kostka, geoboard a tangram, díky kterým naši žáci posílí jemnou motoriku a řešení nestandardních úloh. Ukážeme si slovní úlohy inspirované singapourskou matematikou, které podporují uvažování a komunikaci v hodinách matematiky. Matematické myšlení budeme posilovat v hrách přebíječka, digit. A dovednost dotahovat práci do konce vyzkoušíme při skládání těles z jejich sítí. Seminář je vhodný pro učitele I. stupně a II. stupně matematiky na ZŠ.
Aktivity do hodin pro rozvoj finanční gramotnosti
Obsahem semináře jsou krátké aktivity (do 10 minut ve výuce) a středně dlouhé aktivity (20 minut ve výuce) pro rozvoj finanční gramotnosti. Ukážeme si aktivity, které Vám pomohou toto téma zatraktivnit. Zaměříme se na zlepšení pohotovosti a odhadu u úkolů spojených s počítáním bankovek a mincí. Minimální doporučené výstupy pro téma finanční gramotnost si představíme jako užitečné pojmy pro žáky, rozděleny do témat: peníze, příjem, výdaje, banka a hospodaření. Na semináři si předvedeme krátké aktivity, které lze stihnout ve výuce během několika minut: tipni, vyřeš a prohoď, ano x ne, účtenka, výčetka, peněženka, bingo, vrať, az kvíz, speed dating. Vyzkoušíme si i aktivity, které využijete jako hlavní téma: nákupní košík, příjmy a výdaje, objev chybu. Ze semináře si odnesete zásobník aktivit, ze kterého budete moci dlouhodobě čerpat. Aktivity jsou jednoduše realizovatelné ve vyučovací hodině a nejsou časově náročné pro učitele na přípravu. Seminář je určen pro všechny učitele I. a II. stupně ZŠ, kteří chtějí začlenit téma finanční gramotnost do svého předmětu.